"Everyday is a brand new start"

03 June 2010

Kebahagiaan dalam Perpisahan

[KEMBALI SEJENAK KE TAHUN 2007]

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
(Surah Al Baqarah:216)

Ayat faveret saya..

-----------------------------------------------

Tanggal 30 Disember 2007, si gadis itu redha saat menjejakkan kaki di Kem Seri Perkasa Mantin. Hatinya berdebar-debar. Cerita-cerita buruk yang pernah berlaku untuk program seperti itu bermain di fikiran. Ligat.
Resah ? Yup.
Risau ? la budda lah..
Semua bercampur aduk. Menjadi 1.

Satu demi satu berlaku...

Astaghfirullah...

Pakaian seperti ‘itu’ bagaikan suatu kebiasaan.
“Alah..standardlah”
“Kolotlah korang ni..”

“Apa aku peduli pasal solat jemaah!”

PENGUMUMAN BAJU KOMPENI
Majoriti mengangkat tangan.
Kerana di minoriti, kami perlu berjuang.

“Cikgu, kami nak baju kompeni lengan panjang..”

Azan dilaungkan versus acara nyanyian.
Hanya hati mampu mendoa..
Maafkanlah Ya Allah...

Meriahnya..
Ada tari menari..
Lelaki dan perempuan.
Best2...
“Pernah dengar tak, kalau kita tak menari depan lelaki ajnabi, kita dapat menari kat syurga..Mana lagi best?”

Meronta-ronta hati.
Sakit.
Wahai hati, kau harus kuat!
Membuak-buak kerinduan.
Pada biah solehah.
Hanya Tuhan yang tahu.

Pernah menangis kecewa.
Putus asa barangkali.
Bagaikan hidup di dunia jahiliyah.

“Aku mahu berubah..berubah jadi lebih baik”
Tiba-tiba suasana meeting jadi sayu. Setiap mata memandang ke arah gadis berambut lurus perang itu.
“Tapi.. tiada siapa yang mahu tolong aku”


Dush!! Dubb!!


Teguran Allah.
Pada diri sendiri.
Saya tahu bukan hanya hati sendiri perlu dijaga. Ramai lagi hati-hati yang perlu sama dijaga.
CikMM, jangan selfish!

Dunia ini bukan dunia jahiliyah, tapi dunia yang memerlukan tarbiyah.

----------------------------------------

Ya, langkah untuk mencuci karat hati orang lain bukan mudah.

COP!! Sebelum tu cuci hati kita dulu. Biar bersih.


Daie itu perlu mempunyai hati yang besar, untuk menampung banyaknya hati-hati manusia lain.


Tambah pewangi ayat cinta Allah lagi harum.


Sabda baginda,
“ Hati itu akan berkarat sebagaimana karatnya besi, sahabat-sahabat pun bertanya, maka apakah cara untuk memulihkannya? Rasulullah SAW menjawab, membaca Al-Quran dan mengingati mati”


Ini kisah gadis itu dan dunianya. Dunia yang memulakan segala-galanya..

Ada kaitan kah tajuk entry dengan apa yang tertulis di atas??

Yes.

Berakhir ‘PLKN’. Berharap terkikis sedikit demi sedikit jahiliyah dalam diri. Diri orang lain juga.

Melalui ‘Gerakan Heartwash’.

“Apa yang best sangat PLKN tu sampai teringat-ingat?? “ Tanya insan sekeliling. Hairan benar.

Saya hanya tersenyum.

Sungguh bahagia..bahagia dipilih Allah ke situ. Semoga teman yang lain juga bahagia..

Bahagia dalam perpisahan.


Perpisahan Jahiliyah.





[Sekadar perkongsian cerita lama. Sesungguhnya jahiliyah itu perlu selalu dikikis.Selamat Mencuba!]
Share:

1 comment:

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories