"Everyday is a brand new start"

13 December 2011

Merasa bahagia dengan Allah...

Episod kehidupan yang terlalu singkat ini,
InsyaAllah..saya kongsikan..bersama harapan doa dari kalian..
Agar Allah meredhai saya...=)


Lagu yang cukup bermakna buat saya yang selalu terjatuh..
Lagu ini untuk kalian yang sudi melayari catatan hidup saya..=)


Ya Allah, tiada apa yang dapat menghalang apa yang Engkau berikan,

Tiada yang dapat memberi apa yang Engkau halang,

Yakinlah, jika semua makhluk berpakat menghalang sesuatu, jika Allah menghendaki untuk memberi kepada kita,

Ia akan sampai kepada kita,

Sesiapa yang bertawakkal kepada Allah,

Dia akn melihat betapa ajaibnya hidup,

Bila engkau meminta, mintalah kepada Allah,

Insan, apabila beriman kepada Allah dia akan melihat dunia seluas-luasnya,

Kadang-kadang perkara yang kita merasa mustahil untuk melakukannya, jika Allah izin, ia akan berlaku,

Kadang-kadang ada yang merasa besar dengan segala kekuatannya, tiba-tiba dia gagal dalam hidupnya,

Manusia disuruh berusaha, tetapi manusia harus yakin di atas usahanya kuasa yang lebih besar adalah Allah,

Sesiapa yang bertawakkal pada Allah, cukuplah Allah baginya,


Hakikatnya, kita sangat lemah pergantungan kepada Allah,
Kerana seringkali kita mengharap kepada sesuatu selain Allah,
Teruskan meminta dengan Allah,
Kun, fayakun!
Jadi, maka jadilah!
Tiada yang mustahil bagi Allah.
-BidadariQalby-


\
Share:

12 December 2011

Kita mungkin rasa kita hebat...


Tak mustahil hari ini kita melihat dia jahat, mungkin di akhirat dia dahului kita dalam kebaikan,

Allah mengetahui setiap yang ada dalam jantung hati manusia,

Setiap kita sama kelihatannya tapi tak sama yang terpendam dalam jiwa,

Setiap orang yg duduk dalam saf dan menyatakan "Allahuakbar" bunyinya sama tp tak sama khusyuknya,

Setiap orang yang berdoa "Ya Rabb" bunyinya sama tapi tak sama tawakkal dan harapannya,

Setiap orang yang mengaku beriman, bunyinya sama tapi adakah sama iman kita dengan iman Abu Bakar dan dengan iman antara kita,

Kadang-kadang kita hukum manusia tak bagus,

Tapi siapa tahu kedudukan dia di sisi Allah lebih baik daripada kita..

Berhati-hatilah dalam menghukum manusia,

Pandanglah kita ini sentiasa berdosa,
Kerana kita berdosa seandainya kita tidak merasa berdosa...



-perkongsian dr Ustaz Asri (Dr MAZA) yang menyentuh hati,
Berkongsi adalah tanggungjawab..semoga Allah meredhai..
MujahidahMuda
Share:

28 November 2011

kepadamu kekasih..

I love this song very3 much!!!!
Kepadamu kekasih
Aku berserah, kerana ku tahu
Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Apa yang tersirat di hati bersama amali
Kepadamu kekasih
Aku bertanya,apakah kau akan
Menerima ku kembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau haru mencampakku ke sisi
Tanpa harga diri  
Hanya padamu kekasih
Aku tinggalkan,jawapan yang belum ketemukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu
Kepadamu kekasih
Aku serahkan, jiwa dan raga
Jua segalanya
Apakah kau akan menerima penyerahan ini
Apakah kau akan menerimaku
Dalam keadaan ini
by: Jamal Abdillah, M.Nasir, Hattan
Allah subhanahu wa ta`ala would not create you to be a useless addition to this world.

You can be something special—something special to Him—if you don’t give up. If you take that step.
Why are we told when we come one step closer to Allah (swt), He comes to us at speed? 
It is to remind us that Allah (swt) wants us to reach our potential, to take that first step despite the fact that the first step might be the hardest.



Allah..  Can I become Your special one? (T_T)



Share:

29 September 2011

jika benar kau tulus,,,



Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka tidak akan banyak daie yang berguguran di tengah jalan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, nescaya hati sekian banyak orang akan menjadi bersih, fikiran mereka bersatu, dan fenomena ingin menang sendiri saat berbeda pendapat akan terhindarkan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka dia tidak akan peduli apakah ditempatkan di bahagian belakang ataupun depan, apakah sebagai jundi yang tidak dikenal sama sekali ataukah sebagai qiyadah yang harus mengeluarkan keputusan-keputusan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka tidak akan sisa ruang dihatinya kecuali rasa cinta dan memaafkan kepada saudara-saudara seperjuangannya.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka semua akan sangat menghargai waktu. Tidak akan tersisa waktunya kecuali ia mereka sedang beribadah kepada Allah SWT di sudut mihrab atau sedang berdakwah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka setiap orang yang kurang kuat komitmennya akan menangis, sementara yang bersungguh-sungguh dengan komitmennya akan menyesali dirinya kerana ingin berbuat lebih banyak dengan harapan mendapat keredhaan Allah SWT.


Source: Komitmen Daie Sejati, karya Muhammad Abduh



berjalan tanpa henti,
sampai ke destinasi abadi...
Share:

06 September 2011

Ada apa dengan SANDAL??



Ibnu Taimiyyah: “Dunia itu ibarat sandalmu. Engkau hanya memerlukannya untuk mencapai tujuanmu. Tiada siapa yang begitu menyayangi sandalnya hingga ia tidak mahu bergerak menuju tujuannya.”



Pernahkah anda mendengar rasa cinta yang terjalin antara seseorang dengan sandalnya??





source;
Ibadah sepenuh hati
by Amru khalid
Share:

24 August 2011

Tahu tak????

Kenal tak Salahuddin Al Ayubi??
Kenal tak Sultan Muhammad Al Fateh??
Emm, kenal tak Saifuddin Muzaffar Al Qutuz??

Sudah lupa?? Atau belum berkenalan dengannya?? Barangkali tak pernah mendengar namanya..

“Kemunduran sebuah bangsa, karena mereka tidak mengenal sejarah dan tokoh-tokoh mereka" -Ibnu Khaldun (Al-Muqaddimah)

Betullah kita sangattt kurang membaca sejarah islam,, jadi bagaimana kita nak menghayati dan mengambil ibrah?? Sayang sekali....

25 Ramadhan 658 H. Tarikh bersejarah.

Sejarah Tartar yang akhirnya jatuh ke tangan tentera Islam. Dalam Peperangan Ain Jalut. Di bawah pimpinan Panglima Perang Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz.

Agak-agak kan, berapa lama masa yang diambil Qutuz untuk menebus maruah umat islam??

Bertahun-tahun kot...

BUKAN!

10 bulan..10 bulan untuk jatuhkan Tartar yang telah bermaharajalela di bumi Islam selama lebih 40 tahun..

Tartar bukan calang-calang tapi berkali ganda lebih dahsyat daripada tentera Salib.

Mari kita baca apa kata Qutuz:

“Wahai pimpinan muslimin! Kamu diberi gaji dari Baitul Mal sedangkan kamu tidak suka berperang. Aku akan pergi berperang. Sesiapa yang memilih untuk berjihad, temankan aku. Sesiapa yang tidak mahu berjihad, baliklah ke rumahnya. Allah akan memerhatikannya. Dosa kehormatan muslimin yang dicabuli akan ditanggung oleh orang yang tidak turut berjihad.”


Dengan semangat berkobar-kobar, Qutuz turut turun untuk berperang bersama pasukannya. Tentera Islam mula bimbang. Apa kata Qutuz?


“Ada pun diriku, sesungguhnya ia sedang menuju surga. Ada pun Islam, ia mempunyai Tuhan yang tidak akan membiarkannya.”

Kematian Katabgha menyebabkan tentera Tartar ketakutan lalu melarikan diri sejauh 20 kilometer. Tentera Islam mengejar. Qutuz yang berada di tengah-tengah medan peperangan melaungkan:

“Wa Islaamah. Wa Islaamah. Wa Islaamah. Ya Allah bantulah hambamu, Qutuz untuk menghancurkan Tatar.”

Kesudahan yang baik adalah untuk Raja yang hebat. Tidak ada seorang pun dari tentera Tatar yang berjaya melepaskan diri mereka hidup-hidup. Kesemuanya mati.
Qutuz sujud ke bumi. Syukur.

Dan setelah itu, segalanya dengan izin Allah..Pelik tapi benar..

Orang Monggol, musuh terKUAT Islam mula masuk ke dalam agama Islam.

Apa rahsia Qutuz?

Iktibar dari sejarah terdahulu-->

Iman yang sebenar.

Keyakinan tinggi terhadap pertolongan Yang Maha Esa.






Hari ini;
25 Ramadhan 1432 H.
Source:
Ini Sejarah Kita(ISK).
Dakwah.info

Share:

23 August 2011

Rindu


Dengarlah wahai angin
Nyanyian sunyiku mengitari sukma dan raga
Gejolaknya tak lagi mampu menyergahku dari tangis
sedu
Membuat terdayu
Tergugu
Terpaku dalam getaran rindu
Setiap waktu
Sebongkah harap mambatu dengan cemas berpanjangan
Menyedutkanku dengan cinta dalam satu nama
Adakah sampai saat-saat itu?
menatap matanya bersama mataku


Di suatu waktu Ali bin Abi Thalib ra pernah menasihati salah seorang sahabat,
"Jika kamu rindu diamlah, maka hatimu akan tenang!"



source;
Saat cinta datang,, belum pada waktunya
(Ari Pusparini)
Share:

16 August 2011

,,, dengan Allah, untuk Allah dan bersama Allah


Abu Bakar al-kattani berkata, "Pada suatu hari para syeikh di mekah berbicara tentang masalah mahabbatullah (kecintaan kepada Allah), semua ulama' ikut berbicara, sedangkan di antara yang hadir, al-Junaid adalah seorang yang paling muda antara mereka.

Mereka berkata, "sampaikan pendapatmu tentang hal ini wahai pemuda iraq"

Al-Junaid menundukkan kepalanya sedangkan air mata mengalir dari kedua matanya,

kemudian ia berkata,

عبد ذاهب عن نفسه
متصل بذكر ربه
قائم باداء حقوقه
ناظر اليه بقلبه
فان تكلم فبالله
وان نطق فعن الله
وان تحرك فبامر الله
وان سكن فمع الله
فهوا بالله ولله ومع الله

"Kecintaan pada Allah itu akan wujud,
pada seorang hamba yang meninggalkan hawa nafsu,
ia berhubungan dengan zikir pada Tuhannya,
ia menunaikan hak-hak Tuhannya,
ia melihat Allah dengan hatinya,
Apabila berbicara, maka ia berbicara dengan Allah,
Apabila berdiskusi, maka ia berdiskusi dengan Allah,
Apabila bergerak, maka ia bergerak kerana perintah Allah,
Apabila diam, maka ia diam bersama Allah,

Maka jadilah dia..dengan Allah, untuk Allah dan bersama Allah."






source;
العوائق (Muhammad Ahmad Ar-Rasyid)
Share:

29 July 2011

that WORLD...our WORLD..

Bismillah..

Kekasih(Rasulullah SAW) memberitahu: “Ballighu anni walau aayah"

“Langsir tu macamana kita gantungkan? Mestila dari atas ke bawah kan? Barula nampak cantik…Macamtula hidup kita..kita perlu menyusun hidup kita sesuai dengan apa yg Allah suruh. Yang Allah tetapkan. Barula hidup ini nampak cantik…” -Mak cik La-

Bersyukur dengan hidup ini. Apa yang Allah aturkan. Bila bermuhasabah, subhanallah.. hebatnya kuasa Allah..!


Hampir 3 tahun saya dididik di “dunia” ini..

Terasa bagai mimpi berada di “dunia” ini.. setelah bertahun tahun berharap..Yup, like what Donald Trump has said; “When you think, think BIG and when you dream, dream BIG” This “WORLD” is a BIG dream what…

But, saya tahu 3 tahun belum cukup buat saya untuk benar2 menjadi sehebat mereka yang telah berjaya dalam “dunia” ini. Saya masih ingin belajar dari mereka..

As- syahid syeikh Dr Abdul Aziz Rantisi seorang doktor yang dididik dalam “dunia” ini menggunakan sepenuh kepakarannya untuk Islam. Hidupnya telah diinfaqkan untuk perjuangan agama sehingga imannya berbicara:

“Aku telah bersedia untuk kesyahidan.. Aku merindui syeikh Ahmad.. Perjuangan ini telah aku sediakan penjara dan darahku sebagai taruhan.."

As syahid Dr. Abdullah Azzam seorang anak Palestin juga berada dalam “dunia” ini. Semangatnya kian membara sehingga hidupnya tiada misi selain jihad. Akhirnya beliau menemui kesyahidan dengan senyuman.. Allah..

Saya ingin menuruti jejak mereka.. Mereka yang pernah berada di “dunia” yang sama dengan saya. Mereka yang benar-benar menghayati ayat cintaNya:

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar. ( Al-Hujurat: 15)

It is an unshakeable belief.

Saya tahu “dunia” ni bukanlah senang, boleh rehat banyak2, bak kata sifu2 dakwah; bukan “dunia” yang ditaburi bunga-bunga tapi.. kena lalu banyak benda susah, yang buat kita kadang-kadang rasa give up, tak mampu, lelah ..BUT..kan ke..

Syurga tu sememangnya dipagari dengan ketidaksenangan sampaikan malaikat jibril berkata: (ruj: Hadis riwayat Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasa’i dan Ahmad)

‘Wahai Tuhanku, demi keperkasaan-Mu, sungguh aku khuatir tidak ada seorang pun akan memasukinya’

Kesusahan tu hakikatnya bukanlah bahan utama syurga tu, tapi hanya pagarnya sahaja. Cukuplah dengan keinginan nak masuk syurga yang indah itu menjadi bekal kekuatan untuk kita terus kuat menempuh ketidaksenangan tu untuk mencapai syurga yang hakiki. InsyaAllah..

*********************************

Dunia itu...

Dunia para nabi.

Dunia orang-orang asing.

Itulah.

Dunia TARBIYAH.










 Ya Allah...satukanlah hati-hati kami dalam perjuangan agamaMu..tsabatkanlah kami di jalanMu...Sampaikanlah kami kepada syurgaMu...Amin Ya Rabb....



Sebuah nasihat buat diri yang kerdil yang masih kena baaanyak belajar.
Salam Ramadhan 1432 H.
Segala salah dan silap harap dimaafi.

MujahidahMuda.
Share:

06 July 2011

Not easy as an ABC

Cuti-cuti Cinta 2

Omong hati

Hari-hari begitu pantas berlalu. Sedar tak sedar waktu cuti hanya tinggal lebih kurang 2 bulan. Sem 5 bakal menjelma, namun yang lebih menjadi kerisauan di hati ini ;

Bagaimana telah saya habiskan waktu-waktu cuti yang Allah berikan.


Menjadi pendidik anak-anak kecil dan dewasa menjadi pekerjaan sepanjang musim percutian. Harapan ummah yang sangat besar menggetarkan hati ini barangkali saya tak mampu untuk memegang amanah besar itu. Kerana dalam mendidik insan lain menjadi lebih baik dalam Al-Quran, saya juga seharusnya menjadi lebih dan lebih baik. Itulah yang paling dirisaukan sepanjang mengajari kalam Allah..

Bukan mudah..

Bulan seterusnya saya melakukan dua kerja dalam 1 hari. Saya bekerja di kedai milik jiran... Bekerja di situ menduga kesabaran saya melayan pelanggan yang bermacam ragam. Mengajar saya dalam mujahadah mencari rezeki yang halal dan diberkati Allah. Menguji keikhlasan dan amanahnya saya. Alhamdulillah.. Allah turut menghadiahkan pengalaman dan mengajari saya banyak perkara sepanjang bekerja...(^_^)

Bukan mudah..


Saya berazam untuk memperbanyakkan bacaan pada musim cuti. Namun, belum berjaya sepenuhnya walaupun senarai buku yang perlu dibaca telah di ”list” dalam planner. Saya teringat pesanan ustazah; “ Kita perempuan ni,, masa muda2 ni lah kena banyak membaca sebab bila dah kerja, dah ada anak-anak nanti susah...” Kalimat sumber kekuatan. Jika anda banyak membaca. Sungguh, saya kagum dengan anda! Mabruk!

Bukan mudah…

Bukan mudah nak istiqamah beramal sepanjang cuti.

"Easier talking than done"

Cukuplah cerita cuti sampai di sini.

Mungkin ada sambungan, mungkin tidak lagi.





Peritiwa demi peristiwa.
Dalam hidup ini.
Sedang mengajari aku sesuatu.
jom BERSIH hati >_^


Share:

01 July 2011

Reflect.

Mencari keikhlasan diri.
Mencari hakikat diri.
Mencari hikmah Ilahi.
Mencari erti hidup ini.

Alhamdulillah..

Begitu cantik susunan Allah pada jalan hidup ini.

Speechless.

Tangan jadi tak pandai bicara lagi.



Hargailah hidup ini;
Sebelum diri dijemput Ilahi;

Share:

11 June 2011

Kun Fayakun

Aiya…cikgu ni asyik2 bagi posisi kat bahagian pertahanan.
Sekali sekala nak try sumbat gol jugak.
Tapi jangan ingat jadi defend ni senang dapat relaks jer,, skali kami gerak
naik atas..mau ketaq lutut si gol keeper..

“Kamu semua ni main jangan macam kambing! asyik berkumpul je..”
“Janganla rebut bola dengan kawan kamu,,paham tak??”
"Kalau buat salah lagi, saya ketuk kaki kamu dengan stick ni.."
Alah kena marah tu dah jadi adat… kalau tak kena marah takdenye kami pandai main..

Rindunye jeritan coach..
Rindunye training..
Rindunye nak pegang stick lagi..



Zaman persekolahan memang hangat dengan perlawanan demi perlawanan..
Perlawanan yang banyak bermain dengan emosi dan minda
Tiba-tiba teringat kenangan masa lalu..
Semua kerana….

TERENGGANU menang piala FA!!!


Adik saya bersorak. Sukalah dia dapat cuti sekolah. (^.<)

Hmm..
Merenung sejenak.
Tentang hidup.
Kita akan hadapi saat-saat kita hampir kalah.
Seakan sudah tertutup peluang untuk mencapai apa yang diinginkan.

Hidup penuh dengan keajaiban.
Life is full of M I R A C L E !

Allah mengabulkan doa kita dalam pelbagai bentuk
Seperti team Kelantan yang tolong sumbatkan gol untuk team Terengganu di saat-saat akhir
Dan waktu itu penyokong terengganu sudah give up dan beredar keluar dari stadium
 ^_^

Jangan putus asa.
Allah itu Maha Besar.
Berusaha terus.
Kun fayakun.

Melihat. Berfikir. Mentafsir
.
Lama sudah tak bersukan..hmm..
Sabda Rasulullah saw: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah”
Muwasofat tarbiyah ke 6 : Qawiyul jism

Share:

31 May 2011

.Jam Kesebelas.

“The man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th”





Chad n Fend

"Fend, jalan jom."
“Kau nak aku jalan kat mana?’
"Jom backpacking pergi Australia"

*************************************************

“Aku teringin nak masuk syurga"
"Siapa yang tak nak?"
“Kalau masuk dulu, tarik aku sama?”
Chad sengih. "Jom ambil air sembahyang"

Dearest Chad,
Aku rindu kau,
Aku sayang kau,
Ada rezeki kita masuk syurga,kita
Jumpa kat sana, bro.

Mati itu pasti. Dia tahu.
Waktu sampai ajal tiada toleransi. Dia tahu.
Ajal tak kenal usia di bumi. Dia tahu.

Tapi Chad tak pergi di jam kesebelas, Alhamdulillah.
Chad sempat cari erti hidup, Alhamdulillah.

Fend n K2

Mana pernah Fend yang dia kenal main kuiz fasal sujud syukur macam dia buat dengan Chad.
Mana pernah Fend yang dia kenal biarkan fender tak berbunyi kalau dah gitar tu ada atas riba.
Mana pernah Fend yang dia kenal sebut nama ahli sufi dengan quote hadis dalam perbualan seharian.

Fend.
Hmm?
Apa yang kau rasa sebenarnya?
Maksud?
K2 hanya angkat kening sebelah.
Aku rasa lain.
Aku rasa best.
Aku rasa terisi.
Aku rasa happy.
Aku rasa hidup.
Aku rasa hidup aku ada erti.

“Kita kat mana ni Fend?”
“Masjid Punchbowl . Ni la masjid tempat aku dengan Chad duduk masa bulan puasa tahun lepas”
“Masjid ??”

“Kenapa kau nak aku ikut sekali sebenarnya?”
“Aku cuma nak kau rasa apa yang aku rasa masa Chad bawak aku datang sini. Aku rasa sangat selfish kalau aku simpan benda tu untuk diri sendiri”

Fend tahu.
Hati tu Allah yang pegang, bukannya orang.
Hidayah dan petunjuk tu memang hanya Allah yang bagi.
Benda yang sama tak semestinya memberikan kesan yang sama juga kepada penerima yang berbeza.

*************************************************

“Benda apa yang kau jumpa kat Indonesia sebenarnya?”
K2 menggariskan senyum nipis.
“Erti hidup”
Fend angguk.
Memang sungguhlah. Hati orang hanya Allah yang pegang.Alhamdulillah.


Belum tamat. K2 terus menyambung misi Chad dan Fend.


Cerita ni tentang orang yang berubah.
Mahu berubah.
Berubah sebelum ajal tiba.
Berubah kepada jalan cari Tuhan semula.
Berubah kembali ke jalanNya sebelum the 11th hour.


Hidup itu untuk akhirat.
Semua orang boleh berubah jadi baik.
Malah lebih baik.
Bantu saya.
Before 11th hour.


[Meet them- Contengan Jalanan - by Hlovate]

Share:

25 May 2011

Cuti-Cuti Cinta

MYCUTI 1

Pagi 22 Mei: Alhamdulillah..sampai rumah akhirnya..nak rehat lu..hehe~ ^_^

Mak: Hari ni terus stat mengajar ye..

Saya: Ha???

Oh, lupa! daie mana bleh ada masa rest..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Syahmi: Ala,, orang tak leh baca kalau ada pompuan.

Saya: Ain,,Ain dok jauh2 sket. Syahmi tak leh baca kalau ada pompuan.
Eh! Habis aku ni bkn prmpn ke??

Iman: Nak balik cepat…nk tgok tb

Saya: Allah suka budak2 yang tengok tv ke budak2 mengaji?

Iman: Tengok tb. Ada ultraman!!
Erk!!

Saya: Hakim, asal asyik menguap je ni?? Mata pon dah kuyu ..
(tak sampai 1 minit…menguap lagi)

Saya: okla…kalau Hakim baca betul2 kita habis sampai sini je.

Hakim: (Senyum)
Taktik kah??

Saya: (kenapa slow sangat baca ni..tahan2..mujahadah2)

Arif: apsal macam pelik je kakak ni sebut??

Saya: (eh, kenapa senyap je tetibe,,)

Oh, Saya dah tertidur rupanya! Sori2

Qistina: Nak baca yang ni dengan yg ni je..

Saya: Ala..Qistina baru baca skit

Qistina: Taknak baca dah..

Saya: Malas ea?
(Geleng, muka dah masam)
Alahai..Baik..sodaqallahul azim..


Seronok. Tapi kena banyak bersabar,,,

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (Al Baqarah:155)

MYCUTI 2

Mak: Pergila drive kete along tuh..lg seminggu dia dah nak bawak balik johor

Saya: Ala mak,,relaks la dulu (tgh ambik feel)

Mak: Tak cukup lagi ke 2 tahun ambik feel?
Perghh,,lupa plk..lps dpt lesen 2 tahun x try2 bawak kereta…sebab?
1) Kete abah ada bontot,,x naklah..x reti..
2) Nak kete kancil ke kelisa ke myvi ke boleh tahan jugak..yeke??
3) Tunggulah kereta sendiri. erk?! Emm agak2 bila ye?
4) Sebenarnya, tak berani da..
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mak: Knape nampak takut2 je pegang stereng??

Along: Jue..jangan bawak laju sgt..pandai2 ler main brek

Fadhli: Haha..bawak kete moteng kali. Li takde lesen pon blh bwk smooth je

Wawa: Kak Jue fokus btul bawak kete sampai tak dengar wawa cakap apa hihi..
Saya: Hadoila,,sabar je la..


"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Surah al-Insyirah: 5-6)


Ini kisah cuti saya.
Sabar. Sabar. Sabar. Cuti ni banyak betul menguji kesabaran..
Menanti hari-hari seterusnya..to be continued. (>_^)


Hari-hari sedang mengajari aku sesuatu.
..MujahidahMuda..

Share:

22 May 2011

Contengan Jalanan,,

Kupersembahkan 3 ceritera..

CERITA 1: 14-17/5/2011

Pesan Umar al-Khattab ” Melatalah kamu di Bumi Allah untuk melihat kebesaranNya”

Sweet!
[ Ukhwah ]
[ Ilmu ]
[ Pengalaman ]

Terangkum menjadi 1 dalam sebuah Jaulah Fuqaha’


Hamdan lillah,, 

Bersyukur dapat menyertai teman-teman sefakulti menjelajah negeri kedah darul aman,, merasai kehijauan sawah-sawah padi di depan mata...dan akhirnya Allah mengizinkan saya menjejakkan kaki buat kali pertama di bumi Penang,,berpeluang melalui jambatan Pulau Pinang. Sudah cukup membahagiakan. Sebuah jaulah yang takkan dapat dilupakan. Pahit dan manisnya. Menjelajah tempat bersejarah, mengenali ulama’, perkongsian pengalaman, rabitah hati dengan teman-teman,,

Ah,[[speechless]]
4 bulan yang sangat lama untuk kembali bertemu wajah-wajah teman yg dirindui .. mampukah?!

“Ya muqollibal qulub sabbit qulubana a’la dinik wa a’la toa’tik..Amen!

CERITA 2: 18-20/5/2011

“Matlamat tarbiyah adalah untuk melahirkan seorang akh/ukht yang tiada dalam dirinya melainkan syurga”


Aku ingin persismu!
Sungguh aku kagum denganmu!
Pinjamkan aku semangatmu Akhawat!

Biarpun angin kedah dan pulau pinang masih terasa namun deras angin DnT turut melaju...Dush! Dush! Memang superpower telah menjentik diri ini yang sering leka. Pengisian daurah yang mantap membuai-buai diri ini di alam cinta Ilahi. Menuju pengislahan diri. Meng”renovate” peribadi. Bertemu syuyukh dakwah menyedarkan minda ini; Ya Allah, betapa banyak yang belum aku lakukan untuk Islam!

Oh, aku tergoda! Mau nggak?? Cobalah,,

CERITA 3: 21/5/2011

Jazli : Boleh saya tanya sesuatu?
Anisah: Boleh.
Jazli : Kenapa awak suka anak-anak yatim ni?
Anisah: (senyum) sebab Rasulullah sayang sangat pada anak-anak yatim.
[sedutan drama sebelum menutup mata]

Daripada Abu Ummah diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Sebak. Redha. Inilah didikan Allah.


Al fatihah buat buah hati Rasulullah SAW yg telah meninggal dunia akibat tragedi Tanah Runtuh; Rumah Anak-Anak Yatim Al-Takwa, Hulu Langat pada 21 mei 2011.

Semoga ruh mereka dicucuri rahmat....Amen..
Share:

23 April 2011

Lautan Muhasabah Cinta,,


Firman Allah:

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda2 kebesaran Allah bagi orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia2, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka."
(Ali Imran 3: 190-191)

Bismillah,,

Saya harap tulisan saya kali ini tidak lagi beremosi,,, =~_~= miAnHaE!!

Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Saya baru pulang dari percutian 2 hari 1 malam di Melaka,

Kepulangan yang membawa seribu kenangan dan senyuman,

Jauh benar saya membawa diri lari dari masalah!

Oh tidak! Pemergian saya bukan bererti melarikan diri dari masalah bahkan hanya salah satu wasilah pencarian sebuah ketenangan..


Kalau hati runsing atau fikiran berasa sempit, dongaklah ke langit. InsyaAllah hati yang runsing akan mendapat ketenangan
Di dunia ini ada 2 bentuk ciptaan Allah..langsung dan tidak langsung.
Langit, laut, awan, semuanya ciptaan langsung oleh Allah..
Yup, hati kita akan merasa lebih tenang melihat ciptaan langsung dari Allah.
Means;
Jika kita lihat langit dan laut bukanlah kerana keduanya yang memberi ketenangan, tetapi kerana keduanya dekat dengan Allah yang menciptanya. Hati kita akan merasa tenang apabila dekat dengan sesuatu yang dekat dengan Allah…

Nota Fikir untuk Zikir- by sifu Pahrol Mohd Juoi


Jadi, bila saya melihat laut,,saya merasa dekat sekali dengan Dia..

Terima kasih buat teman-teman yang menggembirakan hari-hari saya di sana..

Syukran to Ainatul Syafiqah to be my best friend,, our moment of “muhasabah cinta” there is one of the best memories in my life..




Di sini, saya ingin memohon kemaafan dari sahabat-sahabat dan mereka yang mengenali diri ini untuk segala salah dan silap..

Semoga kalian dapat menjawab imtihan nihaie dengan sebaik mungkin..

Doakan saya.

Just to remember..TAWAKKAL!!



20/4/2011

;;;;feel honey in enjoying the journey ;;;;



Share:

17 April 2011

menanti sebuah jawapan


Ya Allah
Seandainya diri ini tidak redha dengan ketentuanMu
Maka janganlah Kau menghukumku kerana kelemahanku
Kau bimbingi aku Ya Allah
Kau ingatkanku Ya Allah
Bahawa tiap yang Kau takdirkan
Adalah yang terbaik buatku

Kita hanya merancang
Engkau mentakdirkan
Hambamu merancang dengan cita-cita
Engkau merancang dengan cinta
Aku memohon
PerancanganMu ini tanda cintaMu padaku

Aku malu padaMu
Aku kalah dengan ujian yang Kau berikan
Semangatku kian lupuh
Sehingga kumahu masa yang lama kau berikan
Demi memulihkan sekeping hati yang terluka
Sebelum kembalinya hati yang baru

UjianMu adalah kifarah dosaku
Setiap tangisanku kumohon sebagai saham
Untukku bertemuMu di sana

Sepanjang musim muhasabahku
Aku bermohon sebuah jawapan
Agar aku bisa kembali kuat
Dan ketenangan yang pudar hadir kembali
Dan hatiku yang baru lebih tegar

Ku mohon...

subhanaka inni kuntu minazzalimin~


17/4/2011
~Menanti sebuah jawaban~
Share:

14 April 2011

Menanti pelangi selepas hujan..


Hasbunallah wani'mal wakil...

Bismillah..
Bismillah..
Bismillah..

Tangan ini sekadar mengukir suara hati..

Mungkin saya tidak sehebat kalian
Saya kenal diri ini yang penuh kelemahan

Lantas saya mohon bantulah saya berubah
Menjadi lebih baik di mata Allah bukan semata di hadapan manusia

Terkadang kita penat memperbaiki kelemahan
Kerana kelemahan itu sudah sedia ada dalam diri kita
Teruskanlah mencuba
Kerana Allah tidak mengukur natijah tapi sebuah usaha
Usaha yang tak pernah sia-sia di sisi Allah

Wahai diri
Jangan tenggelam dalam lautan kesedihan
Benar,
Kita akan
Merasa ingin pergi jauh dari dunia
Kembali setelah memiliki diri yang tak siapa kenali

Bantu saya
Untuk kaki saya kembali melangkah
Agar saya tersedar dengan cubitan pencipta
Ingatkan saya
Sebesar-besar masalah itu kasih sayang Allah itu lebih BESAR

Semoga pelangi kembali selepas hujan
Semoga keikhlasan hadir menguatkan langkah

Senyuman ini..
Doakan
Doakan
Biar berpanjangan
Walau didatangi kembali derita..

"Jika Allah cintakan seseorang hamba, maka diberinya ujian...."
Moga diriku termasuk hamba yang dicintaiNya...

Peganglah tanganku tika jiwaku jatuh, dalam..
Sokonglah aku untuk bangun kembali..

[ Ujian hakikatnya untuk menghapus dosa-dosa kita...]
[ Ujian hakikatnya menyedarkan kita dengan teguran Allah..]
[ Carilah hikmah di sebalik ujian...]
Share:

UmmuZayd

UmmuZayd
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive