"Everyday is a brand new start"

29 September 2011

jika benar kau tulus,,,



Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka tidak akan banyak daie yang berguguran di tengah jalan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, nescaya hati sekian banyak orang akan menjadi bersih, fikiran mereka bersatu, dan fenomena ingin menang sendiri saat berbeda pendapat akan terhindarkan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka dia tidak akan peduli apakah ditempatkan di bahagian belakang ataupun depan, apakah sebagai jundi yang tidak dikenal sama sekali ataukah sebagai qiyadah yang harus mengeluarkan keputusan-keputusan.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka tidak akan sisa ruang dihatinya kecuali rasa cinta dan memaafkan kepada saudara-saudara seperjuangannya.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka semua akan sangat menghargai waktu. Tidak akan tersisa waktunya kecuali ia mereka sedang beribadah kepada Allah SWT di sudut mihrab atau sedang berdakwah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Jika komitmen seorang daie benar-benar tulus…, maka setiap orang yang kurang kuat komitmennya akan menangis, sementara yang bersungguh-sungguh dengan komitmennya akan menyesali dirinya kerana ingin berbuat lebih banyak dengan harapan mendapat keredhaan Allah SWT.


Source: Komitmen Daie Sejati, karya Muhammad Abduh



berjalan tanpa henti,
sampai ke destinasi abadi...
Share:

2 comments:

  1. camne nak jadi 'matured' ek???
    urm,,sume kate sy cam bdk2..aissehh...mmg x suke pun jd dewasa dri dulu lagi..tp,kene r ubah an..
    dulu pun,jd senior x mcm senior..adk2 junior pun mule2 x caye sy form 5..aduss..
    penting sgt ke jd 'matured' ni?mcm ter'kongkong' jer..blur2..

    ReplyDelete
  2. nk jadi "matured" ?? be urself farah...
    K.ju pnh tny ummi rose(raudhatus sakinah) psl ni, then what've ummi said to me??
    "smkn umur bertambah, smkn byk yg kte tempuh,bila semakin banyak tanggungjawab yg datang, semakin kte akn lebih matang.."
    one more, jgn fikir apa org kata, fikir apa Allah kata...>_<

    ReplyDelete

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories