"Everyday is a brand new start"

31 March 2012

dariku untukmu.

“siapa yang akan diberikan kebaikan oleh Allah diberikan padanya penderitaan terlebih dahulu”– Bukhari
“dan apabila menderita kesusahan, dia bersabar, ini merupakan kebaikan baginya”
–Muslim
“sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”
Allah sebut dua kali dalam surah Insyirah. Still don’t believe it?? OMG...

Sakit sket apalah sangat dengan penderitaan nabi-nabi terdahulu.. Contoh kalau tekak sakit atau selsema, kuku sakit tak? Takkan?? So, bersyukurlah dengan apa yang masih ada pada kita..

Oh, mana datang semangat kamu ini???

Abu Dzar Al Ghifari ditanya oleh Rasulullah:
“Apa yang kau suka dlm hidupmu?”
Aku  suka lapar- sebab waktu lapar, hati akan jadi lembut dengan Allah ..
Aku sukakan sakit-sebab dapat pengampunan dosa drpd Allah...
Aku suka mati-sebab dapat bertemu dgn Allah...

MasyaAllah! Hebatnya beliau..

Betulla kan, semakin kita mendapat nikmat, semakin banyak keinginan kita. Bila ujian atau dugaan datang, sebenarnya Allah sedang jentik-jentik kita biaq sedar.. Nikmat kat dunia ni pinjaman je Lah!

Itu kisah DrMujahidahMuda yang sedang dalam proses pemulihan. Kesihatan, emosi dan spiritual. Doakan. Huhu~

Ramai tak kat stadium ni??Ramai kan??Ini bukan konsert tau! Heh

GMJ. Global March of Jurusalem. Tak ramai yang tahu. Mungkin ada yang tak ambik kesah pun.

Yup, tak banyak yang kita sumbangkan. Mungkin tak banyak yang kita mampu. Tapi..ingat

Kisah burung-burung yang tolong Nabi Ibrahim untuk padamkan api. Padahal usaha depa tak dapat bantu pun untuk hilangkan api yang marak tu. Tapi, apa burung tu kata: "at least aku ada hujah depan Allah yang aku ada usaha untuk tolong Nabi Ibrahim"  .Walaupun kecik je pertolongan ni.

Sangat terkesan dengan burung-burung kecik ni..[_(T_T)_]

Kat sana cikMM lihat ramai pemuda. Syabab. Inikah yang dikatakan gelombang kebangkitan pemuda? DrMM (Dr Maszlee Malik) bercerita, tentang pemuda. Pemuda yang mampu mengubah negara. Masa depan. Contoh dah kita nampak, Tunisia, Mesir, Libya, Yaman, Syria..nah, di saat keputusasaan orang-orang lama pada negara, bangkit golongan pemuda untuk membuat anjakan paradigma. DrMM mengkonklusi : "selagi ada harapan, di situ ada kejayaan"- yes, right! pemuda harapan negara. Ehem, Pemuda Agama.

Uhuk! Uhuk! tengah2 semangat boleh tunjuk gambar makanan.
Alhamdulillah..sedap.
First time kot rasa Nasi Ambeng Ayam. dengan ousmet lak tuh. Hehe

Maaf. Tukar topik. Ini Kisah manessss Kami. Kisah ahlibait kami. Kisah yang sangat chomell.

Saya sayang sangat pada ahli bait saya. Selalu terbayangkan wajah2 mereka ni bila baca doa rabithah...

Kisah kami bertemu sangat unik! Bila dikenangkan balik, awalnye memang kami tak kenal langsung satu sama lain! boleh pulak duk serumah kan.hahah. (exceptla bebudak satu course..)

Itulah namanya takdir Allah. Sudah ditakdirkanNya kita bertemu, tanpa kita duga, dan lama kelamaan dititikkannya rasa kasih sayang antara kita. Rasa ukhuwah itu.

Kerana kita ini tak pernah sempurna, penuh kelemahan, maka kita ini diciptakanNya untuk saling melengkapkan. Untuk saling memperbaiki kelemahan. Kerana itulah kita dipertemukan. Sehingga kekurangan itu dirasakan sempurna dengan adanya insan yang sudi menyempurnakan hidup kita.

Itulah yang terjadi di bait KITA. Bait yang penuh ceritacinta. sukadanduka.

Allah tak pernah mentakdirkan sesuatu dengan sia-sia. Sesungguhnya Dia ingin kita berukhwah sampai syurga!

Ini tahun terakhir kita bersama. Dan, ku pasti akan paling merindui, saat kita bersolat bersama, saat mengangkat doa dan mengaminkan bersama, saat kita berkumpul berkongsi pengisian rohani bersama-sama. Aah..takutku menghadapi saatnya berpisah. Benar, setiap permulaan akan ada endingnya. Yang pasti, aku ingin endingnya di syurga! Amin.

Ahli-ahli bait, maukah kalian mendengar sesuatu?

Sungguh, aku cintai kalian kerana Allah!

Ummu Fateh, Ainsolehah bintu Hazram, Nur Amalina, Zainah Zai, Quela Nabilah Raufa, Ana Zariena, Fara Miza, Zirah Zahari,
Terima kasih untuk segalanya....








Share:

22 March 2012

my name is Dr MujahidahMuda!

Are you really a doctor now??

Oh, alhamdulillah... Allah has fulfilled ur dream rite! hahaks~

DrMM: I'm sorry... I'm still a 3rd year student of Fiqh & Fatwa at Faculty Syariah & Law USIM.  * smile.Peace! (^=^)v *

Dolu2, cita2 saya macam2 tapi kalau orang tanya mesti saya jawab: Saya nak jadi doktor!

Doktor, tak kesahla doktor apa2 pon. (janji yang menurut syariat.cewah) 

Tup2..saya ambil course agama. Tapi, saya tak rasa rugi langsung!

Sebab sekarang saya boleh je jadi seorang doktor. Semua saya rasa lepas ambik elektif FoodScience! jengjengjeng

Maka bermulalah story saya~

wah, cik MM kena belajar chemistry lagi!!! warghh
Saya kena stat balik belajar biology, chemistry blablabla.. Ehem, dulu saya sangat tak minat subjek kimia. (tak tipu) ..

Sekarang ada something yang menarik minat saya. Mungkin jugak sebab my sis@MyraUmairah sangat power chemistry, oleh sebab itu saya nak rasa jugak apa dia rasa. Mungkin juga sebab cara pembelajaran yang lebih menarik... (^________^)

Ops, saya tak hanya ambil subjek2 di atas, tapi termasuklah food safety, halal principles dll..

"CikMM, why u took food science, not banking?" 
"Because I like food. hehe" -"Because she likes to eat la.." (my friend added)

Subjek ni lah yang mendidik saya menjadi seorang doktor. (Nah, nak sangat jadi doktor!)
Doktor untuk diri sendiri dan doktor untuk ummah.
Sebab saya rasa sangat bertanggungjawab untuk mengamalkan apa yang saya pelajari dan menyelamatkan pesakit2 saya.
Sampai orang cakap budak Foodscience ni sangat cerewet Lah! hahaks~
Yup, kalau kita jaga kesihatan macamanapun, tapi, kalau Allah dah takdirkan sakit dan mati untuk kita. Tetap akan berlaku jugak"

Tapi kawan2. Ingat,

"Badan kita amanah Allah untuk kita abdikan diri kepada Allah. Siapa tak jaga kesihatan, sangat pentingkan diri sendiri. Niatkan jaga kesihatan untuk lebih efektif, tak nak susahkan org."-sifooDrMuhaya.

Huhu. 

Nak tau tak, bila saya belajar foodscience, saya rasa macam belajar pasal penyakit diri sendiri. Tak sanggup dengar. Nak tutup telinga pun ada. Sebab majoriti makanan yang saya suka makan boleh bawa penyakit..

Maka, saya belajar jadi doktor untuk diri sendiri. 
Lebih-lebih lagi selepas terkesan dengan kata2 almarhumah pejuang Ustazah Yoyoh Yusro:
"Rahim seorang wanita harus dipersiapkan untuk menghasilkan generasi yang hebat. Makanlah yang halal dan toyyib."

Bukan hanya untuk diri sendiri tapi, untuk ummah.
Saya sangat bersetuju jika lebih ramai muslimah yang belajar tentang hal ehwal makanan.
Sebab merekalah yang bertanggungjawab menyediakan makanan dan minuman yang terbaik buat suami dan anak2,
Yang juga ditaklifkan melahirkan ummah yang hebat harapan agama!

This is my conclusion. A sharing of my life.



Nasihat buat DIRI dan ummah.
by DrMujahidahMuda,




Share:

10 March 2012

The colours~


Scene di suatu daurah. Seorang sis bertanya:

Sis: Ce bagi analogi pasal sibghah(celupan) Allah?

CikMM: Erm..slurpp.. macam celup biskut oreo dalam air susu. Biskot pon jadi cair kan... 
Erk, camne nak relatekan pulak ye?? *blank*

- malas nak edit gambar..tapi tetap nampak sedap..hihi-

Sis: *tersenyum* contohnya kain yang kita celup dalam air nila warna biru. Apa jadi pada kain tu? Konfemlah biru seluruh kain tu kan..

CikMM: *blur*

Sis: Sesungguhnya sibghah Allah itulah yang paling sempurna. Mukmin yang tercelup dengan celupan Allah akan menjadikan seluruh kehidupannya hanya kerana Allah semata-mata.

CikMM: Oooohh

"Sibgah Allah. Dan siapakah yang lebih baik sibgahnya dari sibghah Allah dan hanya kepadaNyalah Kami menyembah." (Al-Baqarah: 138)
Ayat ni termasuk dalam ayat feveret CikMM.heh

Bila baca ayat ni selalu nak senyom2.. berangan~ Wahh, best gile kalau dapat jadi celupan Allah ni kan..

Orang-orang ni lah yang takkan ambik pegangan selain islam. Orang-orang ni lah yang redha Allah sebagai tuhan, islam sebagai cara hidup, nabi Muhammad sebagai rasul untuk jadi ikutan.

Orang-orang ni lah yang takkan sekali-kali letak “rasa” dia dulu sebelum sesuatu yang diperintahkan Allah.

Walaupun benci dan berat macamane pun nak buat, si celupan Allah ni tetap akan didik jiwa dia untuk jatuh chenta pada sebuah kewajipan atau benda yang Allah suruh.

T_T huhu...susahnye....

Wait!!! Jangan mengalah. Look at Umar ra.

Semasa Rasulullah di mi'rajkan, rasulullah dipertemukan dengan bidadari-bidadari syurga. Ada seorang bidadari yang lain dari lainnya..Rasulullah hairan dan bertanya jibril. Jawab Jibril: "Bidadari itu diperuntukkan untuk sahabatmu Umar" 
Sebab, Umar pernah mengidam nak seorang bidadari yang lain dari lainnya. 


Disebabkan Umar selalu memenuhi kehendak Allah SWT, maka saat itu juga Allah SWT menjadikan seorang bidadari untuknya sesuai dengan apa yang dikehendaki hatinya.


Wahhh...


Jadi....  simpulkanlah sendiri! ( ^_< )V




“Sibghatullah”
The Colors of Allah
Dye yourself in them and attain falah.
-BidadariQalby-
Share:

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories