"Everyday is a brand new start"

10 March 2012

The colours~


Scene di suatu daurah. Seorang sis bertanya:

Sis: Ce bagi analogi pasal sibghah(celupan) Allah?

CikMM: Erm..slurpp.. macam celup biskut oreo dalam air susu. Biskot pon jadi cair kan... 
Erk, camne nak relatekan pulak ye?? *blank*

- malas nak edit gambar..tapi tetap nampak sedap..hihi-

Sis: *tersenyum* contohnya kain yang kita celup dalam air nila warna biru. Apa jadi pada kain tu? Konfemlah biru seluruh kain tu kan..

CikMM: *blur*

Sis: Sesungguhnya sibghah Allah itulah yang paling sempurna. Mukmin yang tercelup dengan celupan Allah akan menjadikan seluruh kehidupannya hanya kerana Allah semata-mata.

CikMM: Oooohh

"Sibgah Allah. Dan siapakah yang lebih baik sibgahnya dari sibghah Allah dan hanya kepadaNyalah Kami menyembah." (Al-Baqarah: 138)
Ayat ni termasuk dalam ayat feveret CikMM.heh

Bila baca ayat ni selalu nak senyom2.. berangan~ Wahh, best gile kalau dapat jadi celupan Allah ni kan..

Orang-orang ni lah yang takkan ambik pegangan selain islam. Orang-orang ni lah yang redha Allah sebagai tuhan, islam sebagai cara hidup, nabi Muhammad sebagai rasul untuk jadi ikutan.

Orang-orang ni lah yang takkan sekali-kali letak “rasa” dia dulu sebelum sesuatu yang diperintahkan Allah.

Walaupun benci dan berat macamane pun nak buat, si celupan Allah ni tetap akan didik jiwa dia untuk jatuh chenta pada sebuah kewajipan atau benda yang Allah suruh.

T_T huhu...susahnye....

Wait!!! Jangan mengalah. Look at Umar ra.

Semasa Rasulullah di mi'rajkan, rasulullah dipertemukan dengan bidadari-bidadari syurga. Ada seorang bidadari yang lain dari lainnya..Rasulullah hairan dan bertanya jibril. Jawab Jibril: "Bidadari itu diperuntukkan untuk sahabatmu Umar" 
Sebab, Umar pernah mengidam nak seorang bidadari yang lain dari lainnya. 


Disebabkan Umar selalu memenuhi kehendak Allah SWT, maka saat itu juga Allah SWT menjadikan seorang bidadari untuknya sesuai dengan apa yang dikehendaki hatinya.


Wahhh...


Jadi....  simpulkanlah sendiri! ( ^_< )V




“Sibghatullah”
The Colors of Allah
Dye yourself in them and attain falah.
-BidadariQalby-
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories