"Everyday is a brand new start"

06 November 2012

Cintaku tertinggal di Aceh [1]


“Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan org2 yg silam; kebanyakan mereka adalah org2 musyrik” (Ar-Rum:42)

Kembaralah dengan hati. Kembaralah untuk memahami cara kerja Allah pada alam dan manusia. Kembaralah untuk membaca pemikiran manusia di tempat yang berbeza.

Dan di atas asbab itu, saya memilih untuk mengembara ke Aceh. Mimpi saya sejak 4 tahun lepas telah jadi kenyataan. Alhamdulillah!

Yang bisa dilakukan seorang makhluk bernama manusia terhadap mimpi-mimpi dan keyakinannya adalah mereka hanya tinggal mempercayainya.

Bermimpilah..orang yang tak bermimpi tak mendapat apa-apa.

Subhanallah, awan...kalau dapat kugapai.. maka saktilah hamba!

Perancangan telah bermula awal tahun lepas, 2011, mustahil tak mengalami proses jatuh bangunnya. Sekejap bersemangat, sekejap tidak. Sekejap laju benar gerak kerjanya, sekejap lagi sunyi seperti tidak ada apa-apa. "Eh, jadi ke tak ni?" Sekejap senyum, sekejap masam dan ada gerimisnya.

Dan di perhentian sebelum destinasi, saya dipertemukan dengan media. Saya dibawa mengenal dunia media. Orang-orang media. Bekerja sebentar bersama media.

Dan, saya telah buat sedikit konklusi.

Seseorang yang berfikrah islami dan mampu memimpin sangat perlu menceburi bidang media. Iya, syariatkan media (kata orang Aceh), bukan hanya dengan menayangkan rancangan2 islamik tapi, biar seiring dengan islamiknya orang-orang media.


Aceh memperjuangkan "syariatkan media"

Sehingga saya teringat pesanan ust Hasrizal: "Untuk buat perubahan masuk ke dalam media, kena ada keyakinan pada apa yang kita percaya, then move forward"

Lapangan terbang Sultan Iskandar Muda, Aceh Indonesia.

Setelah segala all-out dilakukan, bersama doa, solat istikharah dan hajat...


Bismillah… 31 Oktober 2012, kira2 jam 11.30am (waktu Aceh) untuk pertama kalinya kaki ini memijak bumi Aceh, bumi serambi Mekah.


[to be continued..]


Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories