"Everyday is a brand new start"

14 December 2013

Anakmu sudah besar

Mak
“Sedapnya aiskrim..” Mata khusyuk memandang aiskrim kawan di depan.
Pappp..! satu pukulan kecil hinggap di tangan.
Mak memandang tajam.. “Buleh pulop tengah ngaji tengok aiskrim!”
Huh nak menangis waktu tu kena rotan. Padahal takdelah kuat sangat mak pukul.
Masa tu kecik lagi, baca Quran pun sebab mak suruh. Hihi
Abah
Sejak sekolah sampai universiti, setiap kali abah hantar ke stesen bas,
Satu yang aku sangat terharu dengan abah.
Abah akan tunggu sampai bas pergi hilang depan mata.
Dan, kalau balik naik bas abah akan telefon berkali-kali sampai tak terangkat.
Itulah abah. Risaunya pada anak perempuan, luar biasa..
Anak
Anak yang dulunya kuat merajuk,
Anak yang dulunya kuat menangis sebab takut guruh,
Dah besar.
Dan abah mak makin berumur.
Mungkin aku dulu yang kan pergi, mungkin juga mereka. Yang pasti, kami tak banyak masa.
Semoga Allah beri peluang aku balas jasa mereka.
Ya Allah, bahagiakan mereka.
Amin.
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive