"Everyday is a brand new start"

04 January 2014

Apa yang kita dapat, cintailah

Adik kedua saya, ZulFadhli akan memulakan PLKN selama 3 bulan. Orang pertama yang dia rujuk semestinya SAYA kerana saya adalah graduan PLKN 2008 di Kem Seri Perkasa Mantin, Negeri Sembilan. *tak sangka masih ingat.Fuhh*
“Tak perlu takut. Bila kita dapat apa yang kita tak suka atau terpaksa menerima yang bukan kita harapkan, maka apa yang kita boleh lakukan adalah cinta apa yang kita dapat. Itu yang kakakmu ini lakukan”
PLKN adalah mimpi ngeri. 3 bulan menerima latihan seperti seorang tentera, mimpi ngeri malah boleh bertukar menjadi mimpi indah yang takkan dilupai sampai bila-bila. Masih segar di ingatan, tangisan sepanjang perjalanan pulang setelah bergelar Wirawati Negara. Menangisi perpisahan dan keindahan sebuah pengalaman yang cukup berharga. *pengalaman inilah yang selalu jadi perkongsian saya*
Kenangan menjadi tentera srikandi bersama M16
Tiada gunanya rungutan dan memberontak kerana ia tak dapat mengubah apa-apa.
Belajarlah menerima, mencintai apa yang kita dapat dan carilah hikmah di sebaliknya.
“Dan ingatlah ketika Rabb kalian mengumumkan kepada kalian; Jika kalian bersyukur maka akan Aku tambahkan nikmat-Ku atas kalian dan jika kalian kufur, sesungguhnya siksa-Ku sangatlah keras.” (Ibrahim : 7).
Pesanku, perkara pertama harus kalian lakukan adalah mencari teman yang baik. Di mana kalian akan bertemu dengan teman seperti itu? Carilah di setiap kali solat jemaah di surau dan kalian akan ketemu.
Tetapkan niat untuk berdakwah. PLKN adalah medan dakwah. Di sinilah wujudnya peluang kita mendekati mereka yang berminat dengan Islam sama ada dari bukan Islam ataupun orang Islam itu sendiri.
Apapun yang berlaku, tunjukkan akhlak dan contoh yang baik. 
Jangan sia-siakan peluang ini. 3 bulan sebenarnya adalah waktu menjadi dewasa. Berfikiran lebih matang, tahan ujian dan pandai berdikari.
Justeru, kau akan mencintai apa yang kau dapat.
Ok, steady wira & wirawati Malaysia!
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive