"Everyday is a brand new start"

17 January 2014

Berjalanlah di Muka Bumi


Andalusia; kini dikenali sebagai Sepanyol.
Di negeri inilah lahir tokoh-tokoh muslim ternama yang menguasai berbagai ilmu pengetahuan, seperti Ilmu agama islam, kedoktoran, filsafat, Ilmu hayat, Ilmu hisab, Ilmu hukum, sastera, Ilmu alam, astronomi, dan sebagainya. Di sini juga letaknya pusat kebudayaan Islam dan Ilmu pengetahuan yang tiada tandingannya setelah Konstantinopel dan Baghdad.
Nama-nama tokoh seperti Tariq bin Ziyad, Ibn Rusyd dan Ibnu Thufail begitu juga kemasyhuran al Hambra di Granada dan Kota Cordoba tidak lagi asing dalam sejarah kegemilangan Andalusia.
Kini tinggal sejarah. Andalusia runtuh setelah 800 tahun didiami kaum muslimin, apabila orang-orang Portugal berjaya mengotori pemahaman para pemuda. Akibatnya, mereka dapat mengusir kaum muslimin hanya dalam masa dua atau tiga bulan sahaja.
Ya Andalus, kini tinggal sejarah. Kehancurannya menghilangkan cahaya.
Turki.
Sinonim dengan sejarah penawanan Kota Konstantinopel (kini dikenali sebagai Istanbul) oleh orang muda hebat; Sultan Mehmed II Al-Fatih.
Tak lupa pada seorang tokoh pelopor pergerakan Islam Turki Moden iaitu Syeikh Badiuzzaman Said An Nursi. Sejarah menyebutkan keberanian beliau membantah sistem sekular yang dibangun Mustafa Kamal Atarturk ditambah lagi dengan karya penting yang dihasilkan beliau; ”Risalah Nur”, sebuah tafsir Al-Quran setebal lebih dari enam ribu halaman.
Kejatuhan Turki Uthmaniyyah adalah satu lagi sejarah menyedihkan bagi umat Islam kerana berakhirnya institusi Khalifah.
Bagi rakyat Malaysia, Turki dicatat sebagai tempat perginya seorang Ammar yang berjaya membangun semangat juang para pemuda Malaysia.
Kedua-dua tempat ini menjadi tempat impian saya sejak dulu. Saya akui, kerana sejarah-sejarah yang terukir di situ. Saya mahu menyelami, mengambil ibrah dan melihat sendiri kesannya.
Kerana apabila melupai sejarah, maka sejarah buruk yang sama bakal berulang.
InshaAllah, semoga Allah beri peluang itu. Amin.
Katakanlah: “Berjalanlah kamu (di muka) bumi, lalu perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang berdosa (An-Naml : 69).

—Catatan ini untuk generasi—
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive