"Everyday is a brand new start"

24 January 2014

Wanita Akhir Zaman

Pengalaman adalah hadiah berharga dari Allah!
Dunia kini, kita punya nama-nama besar dari kaum wanita. Ada yang disukai kerana fesyen, suara, lifestyle, kecantikan, kekayaan, kepandaian dan sebagainya. 
Cukuplah bagiku 2 wanita di atas yang kujadikan role model untuk kehidupanku sebagai muslimah. Mungkin bagi orang lain, mereka bukanlah sesempurna wanita srikandi Islam. Tak dinafikan juga, selain dari 2 wanita ini, ada ramai lagi wanita-wanita hebat di luar sana zaman ini.
Di saat kesukaran mencari wanita zaman ini yang dapat dijadikan contoh, Allah menunjukkan mereka. Pada struggle nya mereka menjadi wanita solehah akhir zaman, pada struggle nya mereka mendidik anak-anak di waktu kesibukan. Justeru, 2 wanita ini dirasakan dekat denganku. Kata-kata mereka cukup menyentuh hati ini. Luar biasa. Mereka juga punya kisah silam yang pahit, namun cukuplah kisah-kisah itu menjadi pengajaran dan sebagai tarbiyah dari Allah.
"Kak Wardina kena cepat tau, lepas program kak Wardina kena balik rumah terus. Nanti Imran terjaga sebelum akak balik"
"Ustazah nak cepat. Lepas program, ustazah nak balik. Nak luangkan masa untuk keluarga pula"
Nah, di situ aku tahu di mana letaknya kunci kejayaan mereka. Pada keluarga. Benarlah apa yang dikatakan, rumahku syurgaku. Sepopular dan sehebat manapun, keluarga tetap menjadi keutamaan. Kerana itulah fitrah seorang wanita.
Action speaks louder than words. Dakwah bil hal yang dilaksanakan sepertimana Rasulullah saw benar-benar memberi impak besar di hati masyarakat. Dan, kerja dakwah itu jugalah yang membantu mereka istiqamah, kerana sesungguhnya setiap kata-kata adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan di akhirat.
Kata-kata Umar Al-Khattab masih terngiang-ngiang; ‘wanita merupakan khazanah yang hebat, dalam dunia Islam’. 
Ustazah Norhafizah, Kak Wardina, dan diriku sendiri adalah wanita akhir zaman yang sedang berusaha menjadi solehah. Sesungguhnya tak mudah, kerana wanita adalah sumber fitnah. Banyak sekali ancaman, godaan dunia yang boleh mengaburi keindahan syurga.
Di situlah aku yakin, bahawa Ihfazillah yahfazka. Jagalah setiap perintah Allah, maka Allah akan menjagamu.
Semoga kita sama-sama menjadi wanita solehah.
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive