"Everyday is a brand new start"

01 January 2014

Catatan Hati 2013


"Tidaklah datang suatu hari dari hari-hari di dunia ini melainkan ia berkata, “Wahai manusia! Sesungguhnya aku adalah hari yang baru, dan sesungguhnya aku akan menjadi saksi (di hadapan Allah) atas apa-apa yang kalian lakukan padaku.”    -Hasan al Basri.
2013 sudah melabuhkan tirai. Beberapa hari lagi umur saya akan berubah ke 24 tahun.
Orang bilang angka tak membawa makna apa-apa. Tapi bagi saya, ia cukup menyedarkan saya bahawa hidup sudah tidak lama, maka apa legasi yang dapat saya tinggalkan untuk ummah?
2013 adalah turning point hidup saya dari sudut cara saya berfikir dan bertindak. Tempoh praktikal sebagai Pelajar Sarjana Muda Fiqh & Fatwa Tahun 4 USIM adalah pembuka tirai 2013 yang benar-benar memberi impak besar dalam hidup saya. Pilihan saya kepada Syarikat K Fiqh Sdn Bhd membuatkan keluarga dan teman-teman merasa sangat hairan. Syukur, ini yang saya harapkan dan ini pula yang Allah tunjukkan. Saya inginkan, yang lain dari biasa.
Tempoh praktikal menemukan saya dengan tokoh-tokoh agama Malaysia. Saya belajar cara mereka berfikir, bekerja, bermuamalah, menulis, belajar dan khususnya akhlak baik mereka yang cuba saya amalkan. Bos saya Dr Zaharuddin dan Dr Zahazan serta keluarga banyak memberi contoh yang baik untuk saya.
"Sambil menyelam, minum air."
Di samping berpraktikal, saya mengikuti jelajah sukarelawan Malaysia ke Negeri-Negeri pantai Timur, Utara dan ke rumah-rumah fakir miskin dan anak yatim. Program sukarelawan ini mempertemukan saya dengan insan-insan yang saya kagumi; Tok Guru Nik Abdul Aziz dan Dato’ Saifuddin Abdullah. Namun kenangan yang paling sukar dilupa dalam hidup saya adalah bersama dengan keluarga miskin dan anak yatim, bilamana seorang ibu menghembuskan nafas terakhir di depan saya sedang di pelukan saya anak sulung beliau menangis teresak-esak menyaksikan.  Berderai air mata saya. Mereka adik-beradik hilang kedua ibu bapa. Sudah jatuh ditimpa tangga.
2013 tahun travel untuk saya. Saya harus memandu ke banyak tempat untuk kerja-kerja event management. Sungguh, di sinilah saya belajar keyakinan, bahawa Allah itu selalu ada!
Kehidupan bukanlah hanya kesenangan dan kegembiraan bahkan dimaniskan lagi dengan kesedihan dan kesusahan. Selesai praktikal, saya pergi interview dan menghantar resume ke banyak tempat untuk mohon kerja. Tapi saya gagal. Permohonan untuk master di UIAM juga belum menerima jawapan. Saya buntu. Apa saya harus buat?
Interview terakhir saya di sekolah swasta Bukit Antarabangsa berjaya! Saya masih ingat doa saya waktu itu, “Ya Allah, Kau mudahkanlah apa yang terbaik untukku”. Perancangan Allah Maha Hebat. Di saat saya sudah berputus asa dengan UIAM dan sudah tidak nampak jalannya, urusan saya dimudahkan. Segalanya. Surat jawapan untuk saya baru sampai di saat pelajar lain sudah bermula. Itulah aturan Tuhan.
Subhanallah. Sungguh, tawakkal bukan hanya menyerah, tapi perlu ada usaha bersama pergantungan sepenuhnya pada Tuhan. Sehingga sekarang, saya masih belum percaya bahawa saya adalah pelajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Ujian membuat kita lebih menghargai sesuatu. Ujian mematangkan fikiran, mendidik hati bersyukur pada Tuhan. Di situlah wujudnya sumber kekuatan. Masing-masing ada pengalaman manis dan pahit tahun 2013, namun inilah sedikit catatan hidup yang boleh saya kongsikan buat ummah dan generasi.
2014. Semoga tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Lebih bermuhasabah dan berjaya. Jika teman-teman merancang menukar status di tahun 2014, di sisi saya, perancangan itu ada. Tapi calonnya yang belum ada. hee
Sesungguhnya perancangan yang terbaik itu dari Allah. Inni tawakkaltu a’lallah.
Apabila kamu telah berazammaka bertawakkallah kepada Allah.” [Al-Imran : 159]
Cungkillah sendiri hikmah takdir hidup kita. Tiada siapa yang berminat dengan hidup kita, melainkan diri kita sendiri.
Keluarlah dari zon selesa kepada zon struggle bertemu Tuhan!
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive