"Everyday is a brand new start"

17 February 2014

Jodoh & Takdir


 “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)” . (An Nur : 26)
Untuk mendapatkan jodoh yang baik kita harus menjadi orang baik, menjadi orang baik dengan cara memantaskan diri dan memperbaiki diri. Memantaskan diri di hadapan Allah bukan manusia. Kalo pantas di hadapan manusia maka dapatnya jodoh yang pantas menurut manusia. Allah menjodohkan kita dengan orang yang pantas dengan diri kita. Kalo pengen punya jodoh yang rajin sholat, puasa, baca Quran, sedekah  berarti kita juga harus rajin beramal itu. Jadi jika kita belum bertemu dengan jodoh mungkin dikarenakan kita belum pantas bertemu dengannya di mata Allah. Analoginya dalam kehidupan sehari-hari jika kita adalah orang yang rajin ibadah, orang yang suka olahraga maka kecenderungannya kita berkumpul dengan orang yang punya kesukaan sama dengan kita. Jika jodoh kita punya nilai 9 maka kita harus berusaha mendapat nilai 9 namun jika kita cukup puas dengan nilai 6 maka jodoh kita juga bernilai 6. -Ippho Santosa

Kalau kita betul-betul yakin dan percaya kepada Allah, tak mungkin kita abaikan Allah pada saat paling besar dalam hidup; iaitu berkahwin. Kerana kita mahukan perkahwinan sebagai platform untuk semakin dekat dengan Allah dan sama-sama menabur manfaat kepada masyarakat. Inilah perkahwinan yang menjadi inspirasi dalam hidup. 

Jadi, bersihkan matlamat untuk berkahwin selain dari keranaNya. InshaAllah Allah akan menunjukkan jalanNya.
  -Ustazah Norhafizah Musa
sayafikir: Kalau begini, bererti berfikir tentang jodoh bukanlah melembikkan, bahkan memantaskan diri menjadi yang terbaik di sisi Allah. 
^_~
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive