"Everyday is a brand new start"

19 June 2014

#Salam Melbourne 4

Housemates Along & family
Selepas dibawa berjalan-jalan di sekitar Eropah, Syeikh Mohammad Abduh berkata:
رأيت الاسلام و لم ار المسلمين ورأيت المسلمين ولم ار الاسلام
“Aku melihat Islam (di Eropah), tapi tidak melihat Muslim.  Dan aku melihat Muslim (di Mesir/negara Arab) tetapi aku tidak melihat Islam”.
Mungkin ada yang menafikan, tapi ada juga yang membenarkan. Kata-kata ini ada benarnya. Saya melihat Islam di sini, Islam pada adab dan akhlak yang baik sebagaimana yang dituntut agama. Pada caranya meminta maaf kerana membuat kesalahan kecil, pada disiplin kepada peraturan, pada menghargai masa dan kebersihan. Sayangnya, mereka tidak mengecapi nikmat iman dan islam. Mudah-mudahan mereka diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah.

****************************
Saya berkenalan dengan teman-teman Along yang kebanyakannya dari Malaysia dan juga mengambil phD di bumi Aussie ini. Mereka sangat baik menyambut kami sekeluarga. Ada juga yang sudah bekerja sebagai doktor sakit puan dan ortopedik. Mereka ini paling lama tinggal di sini dan begitu fasih berbahasa English Australia.
Ini sedikit sebanyak memberi gambaran kepada saya tentang suasana belajar di negara orang. Pertama sekali yang perlu kita lakukan, cari sahabat yang baik. Belajar di luar negara mendidik kita untuk belajar berdikari, memahami budaya setempat dan pemikiran lebih terbuka. InshaAllah, doakan saya dapat menyambung phD di luar negara nanti. Amin ya Rabb!



Tentang makanan halal, kami tak terlalu runsing kerana tour guide kami suka memasak dan tahu mana restoran yang halal dan tidak di sini. Tapi, saya tetap merindui makanan melayu di Malaysia! Huhu

Makanan Tibet




Makanan Lebanon


Makanan Mexico


Makanan Indonesia. Wah, ada teh tarik! ^^

To be continued.....


Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive