"Everyday is a brand new start"

25 June 2014

#Salam Melbourne 8


"Dijadikan untukku bumi sebagai tempat bersujud; ia suci, alat bersuci yang mensucikan" (Muttafaq 'Alaih)


National Rhododendron Garden
Saya tak pernah mengembara ke negara barat sebelum ini, jadi inilah kali pertama yang banyak mengajar saya sesuatu yang baru. Di manapun kita berpijak, ia tetap milik Allah. Solat yang kita lakukan bukan sekadar tanggungjawab sebagai hamba, tapi juga sebagai dakwah. Biarkan seisi dunia melihat dan jangan malu menunjukkan keizzahan Islam. Siapa tahu ada yang jatuh cinta dengan keindahannya!

Ada satu cerita tentang seorang wanita Inggeris yang meminta derma di shopping complex. Dia pergi ke seorang demi seorang untuk meminta wang derma buat pelajaran anak-anak kulit hitam di sebuah daerah. Tiada seorang pun yang menghiraukannya sehingga dia terduduk kepenatan. Akhirnya, datang seorang wanita berhijab meletakkan wang di dalam tabung. Wanita Inggeris itu tersenyum dan sangat menghargai. Ya, halnya nampak remeh tapi wanita berhijab itu sebenarnya sedang meninggikan nama Islam. Subhanallah.
"Agama Islam telah bermula dalam keadaan asing dan ia akan kembali seperti mana ketika ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing (Al-Ghurabaa’).” (Hadis Riwayat Muslim)
Skydeck; Menara untuk melihat Melbourne dari tingkat 88
Ada juga 'mangga' begini di Yarra River
Botanical Garden berdekatan Shrine of Remembrance



Mount Dandenong dan Rhododendron Park

Jika berminat ke Melbourne, saya cadangkan lawatilah gardens dan mounts di sini. Melbourne kaya dengan bukit-bukau untuk pelancong datang melawat dan melihat city of Melbourne dari atas termasuk kawasan bersalji. Garden pula sangat cantik terutamanya ketika spring. Oleh sebab kami datang ketika winter, jadi bunga berwarna-warni tidak muncul.


Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal 
[Ali'Imran 3:190]


 To be continued....
Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories

Blog Archive