"Everyday is a brand new start"

05 July 2014

Ramadhan Fantastik 1


 Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.  

Teringat kali pertama saya beRamadhan di UIAM Gombak pada tahun lepas. Selama beberapa hari saya berpuasa di sini dan mabit di masjid. Ketika itu saya jatuh cinta dengan roh Ramadhan di UIAM. Di masjid ini bukan hanya dipenuhi dengan pelajar UIAM tapi juga masyarakat luar. Saya sangat suka mendengar bacaan imam-imam tarawih setiap malam walaupun dibaca satu mukasurat setiap rakaat. Saat itu, saya mula berharap untuk belajar di UIAM Gombak.

Alhamdulillah, hari ini impian saya Allah makbulkan. InshaAllah, hampir sebulan saya akan berada di UIAM dan melalui suasana Ramadhan di sini yang dipenuhi dengan pelajar antarabangsa. Sudah 3 tahun saya beRamadhan di rumah. Kali ini, Allah mahu saya merasai suasana yang berbeza; puasa sambil bekerja.

“Time to prepare the roof is when the sun is shining!” 
-John F. Kennedy-

Ramadhan adalah bulan "sharpen the saw". Sebulan latihan untuk kita istiqamah beribadah dan mujahadah untuk menghadapi bulan-bulan berikutnya. Bagi saya sendiri, Ramadhan adalah siapa kita sebenarnya. Maka, tempoh sebulan ini paling sesuai untuk kita muhasabah diri. 

Di bulan ini, sahabat-sahabat kita di Syria dan Palestin sedang berperang dahsyat. Rakyat Malaysia diuji dengan keadaan panas membahang. Ada juga insan yang dipanggil menghadap Tuhan. Barangkali kita hanya diuji dengan sabar menghadapi karenah manusia. Bertuahnya mereka yang berjaya menahan sabar di bulan Ramadhan!

Seluruh anggota kita semua ada peranannya 
Perlu dijaga di setiap tindakan 
Hati yang telah bersih dan berakhlak mulia 
Di sisi Allah tinggi nilainya 
-Nadamurni-


Hari ini hari ke-7 Ramadhan. Begitu cepat masa berlalu. Banyak waktu yang telah kita sia-siakan sedangkan setiap saatnya begitu besar nilainya di sisi Allah. Astaghfirullah. Mudah-mudahan Allah membantu kita untuk memanfaatkan semaksima mungkin bulan ini dan bertemu lailatul qadr nanti, Amin.

Ya Allah, ampuni diriku dan sesiapa jua yang membaca tulisanku ini. Bantu kami untuk mencapai taqwa dan kebaikan. Bantu kami untuk mendekatiMu dan memperbaiki diri menjadi hamba, terbaik di sisiMu.


#7 Ramadhan 1435H

Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories