"Everyday is a brand new start"

10 June 2016

Ramadhan Tiba Lagi!



Bismillah..

6 Ramadhan 1437 H

Sungguh cepat masa berlalu. Esok sudah genap seminggu Ramadhan.

Ramadhan kali ini memang berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Dua kali pengalaman Ramadhan di UIA cukup indah dan menjadi memori yang akan dikenangkan. Rasa rindu tetap ada. Setiap kali Ramadhan tiba, sambutannya luar biasa meriah di UIA. Mungkin juga kerana kebanyakan pelajar melayu cuti dan yang berbaki hanya pelajar luar negara. Itulah sebabnya suasana Ramadhan UIA persis di Mekah! (Doakan saya direzekikan ke sana)

Alhamdulillah...berbeza di masjid lain, kepenatan itu kurang ketika bertarawih di UIA walaupun bacaannya 1 muka al-Quran satu rakaat dan 1 juz 1 malam. Bacaan imam sememangnya tak menghampakan dengan taranum, tajwid dan fasohah. Mengagumkan! Selalu saja nadanya berubah mengikut makna ayat sehingga membuatkan jemaah mengalirkan air mata. Allah..

Masjid UIA menyediakan iftar percuma setiap hari pada bulan Ramadhan. Sering juga saya berbuka di masjid terutamanya di 10 akhir Ramadhan. Suasananya paling hangat di 10 hari terakhir. Sementara menunggu berbuka, ramai yang bertilawah dan menadah tangan berdoa sungguh-sungguh pada Allah. Malu rasanya berada di kalangan mereka.

Ramadhan 2016 saya di Nilai, dengan suasana dan kesibukan yang baru. Sebagai seorang yang sudah bekerja, jadual di bulan Ramadhan harus disusun berhati-hati. Kesibukan apapun, jangan sampai menjadi orang yang rugi.

Setelah beberapa tahun tinggal di asrama, kali ini saya beralih menyewa apartment. Cara sambutan Ramadhan di sini ialah mengemas dan membersihkan seluruh rumah. Masya Allah seronok benar rasanya. Lagi-lagi bila kita berniat untuk menyambut kedatangan Ramadhan. 

Banyak surau di kawasan perumahan Nilai yang melaksanakan solat tarawih berjemaah. Saya beralih dari surau ke masjid, masjid ke surau lain pula setiap malam untuk merasai suasana berbeza. Tak salah bukan! Mungkin saya belum temui suasana seperti di masjid UIA di sini, namun inilah realiti. Keluarnya dari universiti, kita akan merasai hidup bermasyarakat dan menilai diri kita sendiri.

Syukur, Ramadhan di sini tak kurang seronoknya. Apa yang lebih penting ialah diri kita sebenarnya. Sejauh mana kita telah berubah menjadi yang lebih baik dari sebelumnya. Kita sedang bertanding dengan diri sendiri. Apakah kita sudah berusaha sehabis baik untuk menjadikan Ramadhan tahun ini yang terbaik? 

Mungkin amal kita tak sehebat orang lain. Kita masih kurang tilawah dan tadabbur al-Quran. Masih kikir dan sedikit sedekahnya. Terkadang mungkin kita antara yang terjatuh dalam godaan hawa nafsu. Mungkin juga kita antara yang menjadikan tidur sebagai keutamaan untuk menghilangkan rasa lapar. Lalu kita merasakan Ramadhan kali ini kita antara yang gagal.

Beristighfarlah, Allah itu maha luas rahmatNya. Bukankah bulan ini penuh rahmat dan maghfirah. Kita masih ada kesempatan dan peluang untuk benar-benar menikmati dan menghidupkan Ramadhan. Itulah nasihat untuk diri sendiri yang sering rasa berputus asa dalam mempersembahkan yang terbaik untuk Allah. Kita memang tak sempurna, sebab itu antara doa yang wajib dimunajatkan di sepanjang Ramadhan adalah "istiqamah".

Bagi saya, Ramadhan yang Allah beri adalah satu nikmat terbesar. Di dalamnya begitu banyak kebaikan yang dilimpahkan. Malah doa-doa sangat mustajab di bulan ini. Nikmat kelapangan masa dan tanggungjawab yang belum besar memberi ruang diri ini untuk bermanja-manja lebih lama dengan Allah. Berdoalah lama-lama, tilawahlah lama-lama dan tadabbur ayat-ayatNya. Jangan biarkan kesempatan ini berakhir begitu sahaja. 

Mungkin ini Ramadhan terakhir kita. Mungkin ini Ramadhan yang diberi nikmat kelapangan masa oleh Allah untuk kita. DiberiNya peluang mengerjakan lebih banyak amal ibadah. Belum tentu di Ramadhan akan datang. 

Ya Allah, jadikanlah puasa kami puasa yang mencapai taqwa. Kurniakan kami keutamaan lailatul qadr. Jadikan ramadhan ini bagi kami lebih baik dari sebelumnya.

Terimalah amalan kami. Jangan biarkan kami termasuk orang-orang yang rugi.

Terima kasih Allah atas nikmat Ramadhan ini. 

Terima kasih atas kesempatan yang kau hadiahkan ini.

Ya Allah, kami rasa bertuah.


8.00 am.
11 jun 2016.
Apartment Anggerik bandar Baru Nilai.










Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
"UmmuZayd"
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

*Blog Ummuzayds telah bermula pada tahun 2009, dengan nama nursrikandislam, heartofsrikandi dan terkini lebih matang, ummuzayds. Enjoy your reading! ;)

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories