"Everyday is a brand new start"

21 January 2017

27 tahun mencintaiMu


Bismillah...


Mak selalu tak lupa menghargai anak-anaknya
Terkadang langit yang indah sekalipun tak dapat melukiskan kebahagiaan yang sedang kamu rasakan. Syukuri setiap bagian dalam hidupmu!  

 ― gmwr

Teruntuk diri sendiri, 

Selamat hari lahir dan selamat mengecapi kedewasaan yang misteri!

Alhamdulillah, syukur masih diberi nafas oleh Allah sehingga menginjak ke hari ini, umurku kini 27 tahun.

Sambut birthday dengan nasi kandaq

Rasa terharu. Abah, mak dan adik-adik sudi datang berjumpa, makan-makan sempena hari lahir. Biarpun umur hampir mencecah 30 an, terasa muda bila dimanja-manja oleh mak dan abah. Dengan kehadiran mak dan abah hari ini, Allah kabulkan impian bulan ini untuk belanja mereka makan. Semudah itu jalannya, terima kasih Allah!

Syukur, masih ada teman-teman yang mengingati tarikh lahir dan sudi memberi ucapan serta doa-doa yang diharapkan. Lihatlah wahai diri, begitu ramai yang menghargai dan menyayangimu. Terima kasih banyak untuk ingatan kalian.


Hadiah dari housemate

Maka layakkah aku untuk merungut-rungut dengan apa yang telah terjadi sepanjang hidupku 26 tahun? Setelah begitu banyak nikmat yang Allah beri, jarang pula yang aku syukuri.

A grateful heart is a magnet for miracles.
Without gratitude to Allah, nothing feels complete, nothing is ever enough.
-Umm Hafsa- 

27 tahun, umur sebegini sangat dekat dengan kematian. Masih kurang yang kulakukan untuk agama. Masih kurang aku berbakti pada mak dan abah. Masih kurang aku memberi. Masih kurang aku menyayangi dan menghargai.

Masih kurang pula aku mensyukuri!



27 tahun telah cukup dewasa untuk belajar dari apa yang dijalani, dari pengalaman yang menyakitkan dan menyenangkan hati. For everyday that passes, we can always reinvent ourself and start all over again.

Memberi, menyayangi, mencintai setulus hati. Sepenuh hati. Tanpa minta dibalasi. Tanpa merungut di bibir dan hati. Itulah definisi ikhlas yang Allah redhai.

Berharaplah hanya pada Allah. Kerana pengharapan kepada manusia adalah sesuatu yang sia-sia. Mereka tidak sempurna dan bukan tempat letak harapan. 

Menerima dan memahami ketidaksempurnaan manusia adalah pilihan kita. Agar ada rasa syukur Allah mengurniakan keberadaan mereka yang menemani perjalanan kita di dunia. Memberi hikmah, kemanisan, teladan dan pengalaman. 

Tak ada yang perlu dicemburui pada kehidupan orang lain. Setiap orang Allah berikan bahagian masing-masing. Apa yang kita miliki ada yang menginginkan agar mereka juga miliki. Sebab itu, siapa yang mensyukuri dia paling banyak memiliki.
Catatan ini adalah dari hati seorang gadis tatkala usianya mencecah 27 tahun. 

Semoga 27 tahun ini kemuncak kehidupannya menjadi lebih hebat di sisi Allah, lebih banyak beramal dan berbuat kebaikan, lebih banyak memberi manfaat kepada agama dan ummah. Semoga usia ini tak disia-siakan.

Hey, kau sudah besar wahai budak nakal!

Share:

0 comments:

Post a Comment

UmmuZayd

UmmuZayd
Inspirasi dari surah Al-Ahzab ayat 37
Zayd; nama yang pernah bersatu dengan patah perkataan Al-Quran
Zayd; nama yang terus kekal dituturkan makhluk yang membaca Al-Quran
Aku ingin menjadi Ummu Zayd
Ibu kepada insan-insan mulia ahlul Quran

Amin Ya Rabb

Popular Posts

"umi, kami selongkar dunia maya
dan temukan catatan umi di sana"

-Anak-Anak UmmuZayd-

"Cita-cita ku adalah menginspirasi jutaan orang
meski mereka tak mengenalku,
biarlah Allah yang menilai kerja-kerjaku"

Categories